هدف از طراحی سایت

چرا به طراحی سایت نیاز داریم؟


زمانی که تصمیم می‌گیرید برای کسب و کار خودتان یک وبسایت را طراحی کنید، طبیعتا به خاطر یک هدف دست به این کار زده‌اید. اما به این علت که سایت‌های زیادی با زمینه‌های مختلف در اینترنت وجود دارند، ممکن است در انتخاب هدف خود کمی گیج شوید. باید در نظر داشته باشید که هر سایت باید نیازهای یک دسته خاص از کاربران را برطرف کند؛ برای مثال هدف از طراحی سایت برای یک فروشگاه با یک مجله علمی کاملا متفاوت است. احتمالا سایت‌هایی را دیده اید که بعد از تلاش بسیار باز هم به موفقیت مورد نظرشان نرسیدند، یکی از علت‌های آن می تواند انتخاب هدف اشتباه در حین طراحی کردن سایت باشد. در این مقاله به شکلی کامل توضیح می‌دهیم که هدف از طراحی وبسایت چیست و چرا به طراحی سایت نیاز داریم.

هدف از طراحی سایت چیست؟

همین ابتدا به این سوال شما پاسخ می دهیم. اما قبل از آن بهتر است یک تعریف کلی از سایت داشته باشیم. یک وبسایت فضایی در سطح اینترنت، شامل مجموعه ای از اطلاعات در یک زمینه خاص است. هر سایت دارای یک نام دامنه و چند آدرس است که هر کدام به یک صفحه اشاره دارند. در هر کدام از این صفحات هم می توانید محتواهای متنی، عکس، ویدئو و غیره را بارگذاری کنید.

در حال حاضر اینترنت فراگیر شده و از پیر و جوان همه از آن استفاده می کنند‌. بنابراین احتمال اینکه افراد زیادی با سایت شما سر و کار داشته باشند، زیاد است. پس به عبارتی می‌توان هدف از طراحی سایت را جلب کردن توجه مخاطبان و تبدیل آن ها از بازدیدکننده به مشتری بیان کرد. پس برای اینکه هدف از طراحی کردن وبسایت مشخص شود، اول از همه باید مخاطبین هدف خود را بشناسید، بعد نیازهای آنها را مشخص کرده و در مرحله آخر به رفع آنها بپردازید.

این نکته را در نظر داشته باشید که هم کارفرما و هم طراح، هر دو باید هدف خود را مشخص کنند‌. زیرا فقط از این راه می‌توان به موفقیت رسید. در غیر اینصورت هرچقدر هم که طراحی شما خلاقانه باشد مشتری را جذب نخواهد کرد.

هدف از طراحی سایت را می توان اینگونه دسته بندی کرد:

  1. برند سازی و کسب اعتبار از طریق آن
  2. کسب کردن درآمد از طریق فروش مستقیم
  3. برقرار کردن ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات به آن ها
چرا به طراحی سایت نیاز داریم؟

چرا به طراحی سایت نیاز داریم؟

سوال بعدی که برایتان پیش می آید، این است که چرا انقدر این موضوع اهمیت دارد؟ باید گفت هدف نهایی از طراحی کردن یک وبسایت این است که ارتباطی موثر بین کاربر و مدیر سایت برقرار شده و در نهایت به رفع نیاز کاربر بیانجامد. اگر چنین نباشد، پروژه شما با شکست رو به رو خواهد شد.

می توان گفت هدف از طراحی سایت این است که کاربران و مشتری های بیشتری به صفحه شما سر بزنند، که در صورت برطرف نشدن نیازشان سریعا سایت شما را ترک خواهند کرد. اینجاست که این موضوع اهمیت خود را نشان می دهد.

چگونه برای طراحی سایت هدف تعیین کنیم؟

اولین قدم برای مشخص کردن هدف طراحی سایت ، این است که زمینه کاری خود را تعیین کرده و نیازهای کاربران را بشناسید‌. در مرحله بعد باید یک لیست از سوالات را تهیه کرده و برای هر کدام پاسخی مناسب در ذهن داشته باشید. از این سوال ها، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هدفتان از ارائه مطالب در وبسایت چیست؟ فروش و کسب درآمد یا اهداف دیگر؟
  • محصولاتی که ارائه داده اید می توانند در زندگی مخاطبین تاثیر گذاشته و آن را تغییر دهد؟
  • چه چیزی در سایت شما مخاطب را جذب کرده و در صفحه نگه می دارد؟
  • چه ویژگی ها و خصوصیاتی محصولات و وبسایت شما را از رقیب ها متمایز می کند؟

پیشنهاد ما برای تعیین هدف از طراحی سایت ، این است که خود را در جای مشتری قرار دهید. با اینکار می توانید انتظارات آن ها را درک کرده و در صدد رفع نیازهایشان برآیید.

دسته بندی سایت ها

می توان وبسایت ها را با توجه به کاربرد و زمینه آن ها تقسیم بندی کرد. دسته های مختلف سایت را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. سایت شرکتی
  2. سایت شخصی
  3. سایت فروشگاهی
  4. سایت خبری
  5. سایت دانلودی
  6. سایت علمی
  7. سایت اختصاصی

در ادامه مقاله، هدف از طراحی هر کدام از این وبسایت ها را با یکدیگر بررسی می کنیم.

طراحی وبسایت فروشگاهی

هدف از طراحی سایت برای یک فروشگاه، این است که افراد در هر زمان و مکان قادر باشند محصول مورد نیاز خود را سفارش دهند. بنابراین زملنی که می خواهید یک وبسایت فروشگاهی طراحی کنید باید در آن ویژگی هایی را پیاده سازی کنید که به مشتریان در خرید یاری دهند.

دو فاکتور در میزان موفقیت یک سایت فروشگاهی تاثیرگذار هستند‌؛ ۱) بهینه سازی آن ۲) بهره گرفتن از آخرین متدهای فروش اینترنتی

چرا به طراحی سایت فروشگاهی نیاز داریم؟

هدف از طراحی این نوع از وبسایت را می توان با گزینه های زیر بیان کرد:

  • فروش محصول به مشتری ها
  • افزایش تعداد کاربرات بدون هزینه زیاد
  • بالا بردن سود
  • تثبیت موقعیت فروشگاهتان در میان رقبا

دو فاکتور در میزان موفقیت یک سایت فروشگاهی تاثیرگذار هستند‌؛ ۱) بهینه سازی آن ۲) بهره گرفتن از آخرین متدهای فروش اینترنتی

هدف از طراحی سایت چیست؟

هدف از طراحی سایت اطلاعاتی

این وبسایت ها، وظیفه مرتب کردن، به روزرسانی و ترکیب خدمات و منابع را بر عهده دارند. محتوای موجود در صفحات این وبسایت ها محدوده بزرگی از کاربران را هدف قرار داده اند و شامل مطالب منحصر به فرد، خدمات تعاملی و غیره می شوند.

ما به این دلیل به طراحی سایت اطلاعاتی نیاز داریم که از طریق آن بتوانیم اطلاعات مورد نیاز درباره یک موضوع خاص را به دست آوریم.

محتوایی که در این دست از سایت ها انتشار می یابند، باید برای کاربر جدید و قابل درک باشند. بنابراین شما باید هدف از طراحی سایت را بر مبنای انتقال داده های مفید و کاربردی به مخاطب قرار دهید.

اطلاعات ارائه شده در این سایت ها می توانند کاربران را راهنمایی کنند؛ و همچنین نکات و دستورالعمل هایی را در مورد یک مسئله خاص ارائه دهند.

هدف از طراحی سایت آموزشی

خیلی از افراد به دلیل مشغله زیاد و نداشتن وقت، نمی توانند به صورت حضوری از کلاس های آموزشی بهره بگیرند. به خاطر همین به دنبال راهی هستند که در خانه و به صورت اینترنتی مهارت های جدیدی را بیاموزند. به همین دلیل می توانید با طراحی کردن یک وبسایت آموزشی، کابران را به هدف خود برسانید.

در این مدل از سایت می توانید مواردی مثل اطلاعات کلاس های مختلف، هزینه هر دوره، شرایط آن، معرفی اساتید و برنامه زمانی ارائه دهید.

حال برای پاسخ به این سوال که چرا به طراحی سایت آموزشی نیاز داریم ، می توانیم بگوییم که هدف ما از این کار کمک به افرادی است که مایل به کسب مهارت جدید هستند. از این طریق کاربران می توانند به راحتی به محصولات آموزشی دست پیدا کنند و همچنین فرآیند آموزش و پشتیبانی نیز ارتقا می یابد.

هدف از طراحی سایت چیست؟

طراحی وبسایت سرگرمی

همانطور که از نامش پیداست، هدف از طراحی سایت های سرگرمی، بالا بردن تعامل و سرگرم کردن کاربران اینترنتی می باشد. صفحات چنین وبسایتی باید شامل محتوای خاصی باشد؛ برای مثال:

  1. بازی های اینترنتی
  2. فیلم و عکس
  3. نقاشی
  4. انیمیشن
  5. صفحه چت

با این اوصاف می توان هدف از طراحی سایت سرگرمی را جلب توجه بازدیدکنندگان از طریق المان هایی مثل انیمیشن، بازی و خدمات تعاملی بیان کرد.

غیر از مواردی که ذکر شد، شما می توانید با طراحی یک وبسایت با هدف سرگرمی، از طریق تبلیغات به سود و درآمد برسید. همانطور که ذکر شد یکی از مهم ترین خصوصیات این دست از وبسایت ها،  وجود یک‌ صفحه چت می باشد ‌که کاربران بتوانند در آن به تعامل و گفتگو بپردازند.

هدف شما از طراحی سایت در زمینه سرگرمی باید این باشد که با اطلاعات و اخبار به روز و جذاب، کاربر را در سایت خود نگه دارید و کاری کنید که مجدد به صفحه شما بازگردد.

در این مدل از سایت می توانید مواردی مثل اطلاعات کلاس های مختلف، هزینه هر دوره، شرایط آن، معرفی اساتید و برنامه زمانی ارائه دهید.

حال برای پاسخ به این سوال که چرا به طراحی سایت آموزشی نیاز داریم ، می توانیم بگوییم که هدف ما از این کار کمک به افرادی است که مایل به کسب مهارت جدید هستند. از این طریق کاربران می توانند به راحتی به محصولات آموزشی دست پیدا کنند و همچنین فرآیند آموزش و پشتیبانی نیز ارتقا می یابد.

هدف از ساخت سایت چیست؟

و در آخر به اینجا رسیدیم که...

حالا ‌که با انواع وبسایت آشنا شده و هدف از طراحی سایت را فرا گرفته اید، پس احتمالا به پاسخ این سوال که چرا به طراحی سایت نیاز داریم نیز رسیده اید. به عنوان حسن ختام این مقاله، باید بگوییم زمانی که هدف خود را مشخص کنید، می توانید از مزیت های بیشماری بهره مند گردید! مثلا بالا رفتن بازدید، افزایش فروش، صرفه جویی در هزینه ها و غیره از این مزیت ها هستند. پس برای طراحی کردن یک وبسایت، اول هدف خود را تعیین کنید و برای آن از کارشناسان تیم طراحی سایت سیلروب مشورت بگیرید.



مقالات مرتبط

زبان های طراحی وب سایت

در دنیای مدرن و دیجیتال امروز، وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به عنوان رابط اصلی بین سازمان‌ها و کاربران ایفای نقش می‌کنند. یک وب سایت موفق

Read More »
طراحی سایت مسکن

طراحی سایت مسکن و املاک

در دنیای امروزی پر از فناوری اطلاعات و ارتباطات، اینترنت به یکی از ابزارهای حیاتی برای جستجوی مسکن و خرید و فروش املاک تبدیل شده

Read More »
طراحی سایت املاک

طراحی سایت ارزان کرج

شاید آسان ترین و راحت ترین روش برای راه انداختن یک کسب و کار بدون هزینه‌های اضافه مثل اجاره، هزینه‌های آب و برق و گاز

Read More »
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها