مراحل ساخت سایت

مراحل ساخت سایت


امروزه داشتن یک وب سایت برای هر بیزینسی یک اصل مهم است. اما نکته قابل تأمل این است که باید از کجا شروع کنم؟ اصلا مراحل ساخت سایت از صفر تا صد آن چگونه است؟ یا شاید با خود بگویید من اصلا از مراحل ایجاد سایت سر در نمی‌آورم و ممکن است سرم کلاه برود. و صدها فکر منفی دیگری که شاید ساعت‌ها و روزها ذهنتان را درگیر خود کند. اما نگران نباشید. تیم طراحی سایت سیلروب اینجاست تا در این مقاله به تمامی سؤالات ذهنی شما پاسخ دهد و یک نقشه کامل از مراحل ساخت یک سایت از ابتدا تا انتها در اختیار شما قرار بدهد. پس با ما در این مقاله همراه باشید.

بررسی نیاز کسب و کار در قدم اول سایت

برای طراحی یک وب سایت یک کسب و کار ابتدا باید نیازهای آن کسب و کار را شناخت. برای شناخت نیازهای یک کسب و کار باید از خود پرسید من به عنوان صاحب این وب سایت چه خدمات و محصولاتی را قرار است به مشتری معرفی و ارائه کنم؟ کاربران با شنیدن نام برند‌، قرار است به چه چیزی فکر کنند و یاد چه چیزی می‌افتند؟ پس از پاسخ به این سوال‌ها در می‌یابیم که نیاز ما از طراحی این وب سایت چیست و جواب این سوال مهمترین و اساسی‌ترین قدم در مراحل ساخت سایت است.

تعیین امکان سنجی مهم ترین مرحله از مراحل ساخت سایت

پس از بررسی نیاز و پاسخ به پرسش‌ها و تعیین هدف از تشکیل یک وب سایت حال نوبت به مشاوره و بررسی امکان سنجی در مراحل ساخت یک سایت است. در این قدم باید به یک متخصص وب در حوزه طراحی سایت مراجعه، و نیازها و اهدافتان را برای ساخت یک وب سایت تشریح کنید. متخصص طراحی سایت، امکان‌سنجی کرده و ساخت سایت با تکنولوژی‌های مختلف را بررسی خواهند کرد. در نهایت ممکن است راه‌های مختلفی برای طراحی سایت پیش روی ما بگذارند. به طور مثال استفاده از‌CMS های آماده مانند وردپرس و یا طراحی سایت به صورت برنامه نویسی شده را پیشنهاد دهند. ما در سیلروب این امکان را برای مشتری های خود فراهم کردیم تا با ارائه مشاوره رایگان، به آنها در انتخاب بهتر در این مرحله مهم از مراحل ایجاد سایت کمک کنیم.

مراحل ساخت وب سایت

تهیه ی یک پروپوزال متنی و طرح بصری قدم بعدی مراحل ساخت سایت

پس از مشاوره و بررسی امکان سنجی پروژه حال نوبت به این می‌رسد که یک پروپوزال متنی از خواسته‌های خود برای وب سایت تهیه کنید. برای این کار لازم است تا با کمک مشاور، خواسته‌های خود را در قالب یک متن به صورت شفاف و واضح توضیح دهید. به این دلیل که طراحان وب سایت بتوانند با مطالعه دقیق پروپوزال یک طرح اصولی از وبسایت شما تهیه کنند. همچنین تیم گرافیک با تهیه یک وایرفریم کلی از وبسایت یک جلوه بصری برای آن وب سایت تهیه می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا مراحل ساخت سایت به آسانی بیش از پیش جلو برود.

شاید از خود بپرسید که تهیه یک پروپزال متنی و یک وایرفریم بصری چه کمکی در ساخت یک سایت به ما خواهد کرد؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است. اگر طراحان وب سایت به طور دقیق از نیازهای ما برای تهیه وب سایت آگاه نشوند، وب سایتی که توسط آن ها ساخته خواهد شد دچار ناقصی و باگ خواهد بود. این نقص‌ها ناشی از عدم تفهیم نیازهای پروژه به صورت دقیق به آنهاست. همین مسئله باعث ایجاد مشکلات فراوان در مراحل ساخت وب سایت می‌شود. پس برای جلوگیری از این مشکلات و مستند بودن همه نیازها در آینده نیاز است تا با تهیه یک مستند متنی در قالب یک پروپوزال و یک وایرفریم دقت کار را بالا ببریم.

به قسمت شیرین از مراحل ساخت سایت رسیدیم

تا اینجا راجع به لزوم استخراج نیازها و و امکان سنجی آن ها و همچنین ایجاد یک پروپوزال و مستند متنی و بصری صحبت کردیم. حال نوبت به قسمت شیرین ماجرا، یعنی طراحی تکنیکی وبسایت می‌رسد. در این مرحله تیم برنامه نویسی، با توجه به تشخیص کارشناس و انتخاب شما ساخت وب سایت به یکی از دو صورت زیر کار خود را استارت شروع می‌کنند.

مراحل ساخت یک سایت

شروع طراحی با یک CMS

کلمه cms به طور ناخودآگاه ما را یاد وردپرس می‍اندازد. چون امروزه وردپرس محبوب‌ترین cms است. همچنین جامعه آماری بسیار بالایی دارد. به همین دلیل بسیاری از کاربران تمایل به طراحی سایت با وردپرس دارند. در این مرحله از مراحل ساخت سایت طراح سایت وردپرسی شروع به طراحی سایت با یک قالب آماده، یا به صورت کاملا اختصاصی با صفحه سازهایی مانند المنتور مطابق نیازهای مشتری و وایرفریم می‌کند.

عموما طراحی سایت بدون کدنویسی زمان کمتری نسبت به سایت‌های برنامه نویسی می‌گیرند. به طوری که با صرف زمانی حدوداً بین یک هفته تا یک ماه یک وب سایت به طور کامل با سی ام اس آماده بهره برداری می‌شود.

مراحل ساخت سایت به صورت کدنویسی

نیاز است که بدانید در طراحی سایت با برنامه نویسی غالبا به زمان بیشتری نیاز دارید تا طراحی سایت با cms. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که قیمت طراحی سایت با کد نویسی به طبع بیشتر از طراحی سایت با وردپرس است. طراحی سایت به صورت برنامه نویسی چندین مرحله دارد که اغلب یک تیم برنامه نویسی روی آن به صورت مجزا کار می‌کنند. در ادامه این دسته از برنامه نویس‌ها و مراحل ساخت یک وب سایت با برنامه نویسی را توضیح خواهیم داد.

  • برنامه نویسان بک اند کار: وظیفه برنامه نویسان بک اند، طراحی منطق و اصول ایجاد و جابجایی دیتا در سطح برنامه است. کار آنها ساخت یک سیستم پردازش اطلاعات در سطح برنامه و ذخیره‌سازی آن اطلاعات در پایگاه‌داده و عوامل منطقی برنامه است. آنها به برنامه نویسان فرانت اند این امکان را می‌دهند تا با دریافت دیتا از سرور، اطلاعات را به شکلی قابل فهم برای کاربران به نمایش درآورند.
  • برنامه نویسان فرانت اند کار: یکی از زیباترین مراحل ساخت سایت در سایت‌های اختصاصی، ایجاد فرانت و قالب برای وب سایت است. در مرحله قبل درباره وایرفریم و طرح کلی صحبت کردیم به موضوع بصری بودن سایت اشاره نمودیم. پس از آن که طراح گرافیک یک طرح مناسب و به اصطلاح یک کت و شلوار زیبا برای سایتتان طراحی کرد، این طراحی توسط برنامه نویسان فرانت اند در بستر وب پیاده می‌شود. با استفاده از اطلاعات و امکاناتی که برنامه نویسان برای آنها تهیه کردند وب سایت را به صورت کامل طراحی و به اجرا در می آورند تا کاربران بتوانند به راحتی و با زیبایی هرچه تمام‌تر با سایت ارتباط برقرار کرده و تعامل کنند.
مراحل ایجاد سایت

تهیه ی دامنه و فضای میزبانی وبسایت

پس از مراحل ساخت سایت و تکمیل آن حال نوبت به تهیه دامنه و یک فضای میزبانی برای آن سایت می‌رسد. شاید از خود بپرسید دامنه و فضای میزبانی چیست و چرا ما به آنها نیاز داریم. برای پاسخ به این پرسش بگذارید با یک مثال به شما بگوییم. وقتی شما می خواهید یک کسب و کار راه اندازی کنید و یک سری محصولات را به مشتریان خود بفروشید، آیا برای این کار به فضای مانند مغازه نیاز خواهید داشت یا خیر؟

اگر بخواهید به صورت فیزیکی محصولات خود را در تعامل با مشتریان به فروش برسانید حتماً نیاز به یک فضایی به نام مغازه خواهید داشت تا بتوانید در آن مکان با معرفی برند خود و فروش محصولات به درآمد بالا برسید و کسب و کار خود را رونق دهید. حال همین مثال را در بستر وب در نظر بگیرید ما برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی به یک فضای میزبانی و یک نام برند نیاز خواهیم داشت. به فضای میزبانی در بستر وب اصطلاحاً هاست یا سرور میگوییم که بسته به نیازمان هر یک از آنها را برای پروژه خود تهیه می‌کنیم. در مورد تفاوت‌های هاست و سرور در آینده حتماً مقاله‌ای خواهیم نوشت. به نام برندی که در مراحل ایجاد سایت و پس از آن به ما هویت می‌بخشد دامنه سایت می‌گوییم.

یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت سایت تهیه دامنه و فضای میزبانی آن است که می‌توان آن را در ابتدای پروژه یا در انتها تهیه کرد. پس از تهیه فضای میزبانی و دامنه با ایجاد یک سری تنظیمات توسط برنامه نویسان و طراحان وب سایت، مراحل ساخت سایت شما به اتمام می‌رسد. اکنون می‌توانید در بستر اینترنت وارد وبسایت خود شوید و از آن لذت ببرید.

مراحل ساخت سایت

از هر چه بگذریم سخن سیلروب خوش تر است

در این مقاله درباره‌ی مراحل ساخت وب سایت خواندیم و متوجه شدیم مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین مرحله، تعیین نیاز ما از طراحی سایت است. پس اگر ندانیم و نتوانیم به درستی نیاز خود را بشناسیم پس سفارش طراحی سایت ما محکوم به شکست است. شما در هر زمان می‌توانید با برقراری ارتباط با سیلروب و درخواست مشاوره رایگان از ما، این اطمینان را  کسب کنید که سایت مد نظرتان به درستی پیاده سازی خواهد شد. ما در تمامی مراحل ساخت سایت در کنار شما هستیم.

سؤالات متداول

بررسی نیاز کسب و کار در قدم اول سایت است که با کمک مشاوران سیلروب به راحتی میتوانید این نیاز ها را استخراج و تبدیل به طراحی سایت دلخواهتان کنید

این هزینه بستگی به نوع سرور و دامنه و نوع طراحی سایت شما و ... دارد



مقالات مرتبط

زبان های طراحی وب سایت

در دنیای مدرن و دیجیتال امروز، وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به عنوان رابط اصلی بین سازمان‌ها و کاربران ایفای نقش می‌کنند. یک وب سایت موفق

Read More »
طراحی سایت مسکن

طراحی سایت مسکن و املاک

در دنیای امروزی پر از فناوری اطلاعات و ارتباطات، اینترنت به یکی از ابزارهای حیاتی برای جستجوی مسکن و خرید و فروش املاک تبدیل شده

Read More »
طراحی سایت املاک

طراحی سایت ارزان کرج

شاید آسان ترین و راحت ترین روش برای راه انداختن یک کسب و کار بدون هزینه‌های اضافه مثل اجاره، هزینه‌های آب و برق و گاز

Read More »
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها